×
Klik in dit venster
op: http://beeldmeditaties.nl
om naar die site over te stappen.
Sluit het venster om te blijven.
Betekenis
Deze naam (inclusief alle varianten ervan) komt uit het skandinavisch. Het woord waarvan het afgeleid is vormt de Noorse variant van het woord 'ketel'. Etymologisch zijn de woorden 'kjeld' en 'ketel' met elkaar verwant.
Bijzonderheden
De Ketel in de cultuurgeschiedenis
De ketel speelt een belangrijke rol in de kunst- en cultuurgeschiedenis van allerlei volken.
-1- In de bijbelse cultuur kennen we de koperen ketels of potten uit de verhalen rond de Uittocht: als het volk het in de woestijnmoeilijk kreeg, verlangde het herhaaldelijk terug naar de vleespotten van Egypte.
Bij de tempeluitrusting behoorde een reeks van tien ketels of potten op rijdende onderstellen; maar of ze voor wassingen dienden, dan wel voor het koken van spijzen of zelfs offervlees: dat is niet bekend. In 2 Koningen bewerkstelligt de profeet Elisa een wonder, dat de spijs in de ketel niet opraakt. De profeet Ezechiël vergelijkt ergens de stad Jeruzalem met een kookpot of ketel waar roest aan zit: volkomen onbruikbaar geworden...!
-2- Verschillende heiligen zijn herkenbaar aan de ketel waarmee zij worden afgebeeld: zoals Cecilia († ca 229; feest 22 nov.), omdat zij daarin gemarteld werd; Cyprianus van Nicomedië en Justina († ca 303; feest 26 sep.), omdat zij de marteldood ondergingen in een ketel met kokende pek; de apostel en evangelist Johannes werd opgekookt in een ketel kokende olie, maar hij is er niet aan bezweken (herdacht op 6 mei); Juliana van Nicomedië († 305; feest 16 februari) onderging een soortgelijke marteling; Lucia van Syracuse († 304; feest 13 december); Regina van Bourgondië († ca 286; feest 7 sep.); en Sint Vitus, ook wel Sint-Veit genoemd († ca 304; feest 15 jun.).
Heiligen
Kjeld van Viborg
Feest 27 september
© A. van den Akker s.j.